Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Thursday, June 11, 2009

Lesen Panyu! (Penyu)


Penyu Di Perairan Pantai Serasa
Unggah Garden 11/6/2009 (Pagi)

EchoBiru dengan seekor penyu yang secara
kebetulan memakan umpan beliau.

"aiyaaa... itu penyu gua ingat seperti penyu dalam gambar
itu artikel Tangkapan Berlebihan Ancam Laut "

"kesihan melihat penyu ini, terkenang akan syair penyu
menanggis, namun penyu sudah dilepas pergi.,
jadi siapakah yang perlu menanggis lagi???



Dari Penulisan Asal Pengirim;-

Name: Dawn Anglers
Catch: Ninja Turtle
Bait: biasa kembura d potong dadu
Teknik: Kerikan Kayu Sumpak lapas tehindik(heng kali ah)
Tangsi:30 lbs
Keadaan Aing: menahan
Lokesen: Ungah Gaden spot biasa.
Masa :0645 pagi 11/6/2009

Story: kali ani ku pakai kembura part ikung, ku umbankn kira 8-10 jauh dari batu...baru kn melabuhkn punggung d batu,,,krasahan kailku d tarik barat! main punya main..ada jua dlm 5min..nah panyu! mata kail vmc no 3 tkait d tgnnya...payah jua ku naikkn d batu..nasib ada geng pancing yg mengasting d ujung UG turut membantu menaikkn ke batu..bukan niat kami kn menyiksa..tapi kn melapaskn cara bisai panyu atu..selepas selesai sesi fotograpi...panyu atu kami tampik 2..ia spangal aku spangal..kn d sup..mknan exotic ala2 dlm majalah 3! heheh nada wah..kmi lapaskn cara bisai..kembalilah sang penyu d tempat asalnya..d perairan Serasa Brunei Darussalam tercinta! ehehe thanks.


Penulis: Terima kasih diucapkan kepada Echobiru dengan kebijaksanaan beliau telah memengal dua penyu itu., kedia satu dan sepenolong ke dia satu..Opppsss....!! memengal??? ujung2 ko sama aku sekali kana pangal ulih perikanan., penulisan sebenar adalah sebegini., Terima kasih diucapkan kepada Echobiru dengan kebijaksanaan beliau telah melepaskan seekor penyu yang secara kebetulan memakan umpan beliau. Begitulah hendaknya pada kita semua, marilah kita jadikan pengajaran dan tauladan yang baik dari langkah yang diambil oleh sahabat pemancing kita ini. Sekian Wassalam.

Gambar di Sumbangkan Oleh: EchoBiru a.k.a Wafi.
<<>> <.> <<>> <.> <<>>

Sajak: Hari ini penyu menangis atau aku...
Hasil karya : mishaannur

hari ini penyu menangis
luka,sedih...
pasir yang ditempah
musnah bersepah
habuan anak-anak
punah sudah

hari ini aku menangis
pedih,merintih...
merenung percaturan diri
habuan anak-anak
masihkah ada lagi
aku tak pasti

hari ini penyu menangis
sakit,pahit...
menerjah pepasir
demi anak-anak
mengharap segugus simpati
mudahan umur panjang lagi

hari ini aku menangis
demi anak-anak...
walaupun getah tak bersusu lagi
beras di kepuk hanya celah gigi
namun...ubi dibatas setia menanti

hari ini penyu menangis
mengambus pepasir mengundur diri...
tinggallah anakku sendiri sepi
laut memanggil.... ibu terpaksa pergi

hari ini aku menangis lagi
gerimis kian rancak,tidak mahu berhenti...
merenung anak-anak,tergolek sana sini
dalam kepekatan subuh yang sunyi
patutkah aku ke laut
seperti penyu membawa diri

oh Tuhan...
tidak sama sekali...
antara aku dan penyu
aku lebih menangis lagi
antara aku dan penyu
anak-anakku lebih mengharapku disisi

dan...

antara aku dan penyu
aku lebih bervisi...
pergilah kau wahai sang penyu
membelah lautan nan biru
yang pasti aku masih menangis lagi
tangisan yang penuh erti
mengharap redha dari Illahi


*mishaannur*
-semoga ada kebahgiaan di hujung hayat-

7 spesies penyu di dunia pada masa ini

Empat daripada 7 spesies penyu adalah Penyu Belimbing (Leatherback Turtle),Penyu Agar (Green Turtle), Penyu Karah (Hawksbill Turtle), Penyu Lipas (Olive Ridley Turtle).

Untuk pembacaan yang lebih mendalam mengenai penyu, sila layari laman web http://www.ehoza.com/v4/forum/info-pengetahuan-am/33294-penyu-malaysia-malaysian turtle.html

0 comments:

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

















Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments


















  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP