Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Friday, May 29, 2009

Rezeki Di Awal Pagi Jumaat 29Mei

Rezeki Di Awal Pagi Jumaat 29Mei 2009
Ungah Garden Pantai Serasa

EchoBiru dengan hasil pancingan beliau
dua ekor ikan ungah.
(Siakap Merah Panggilan di Malaysia)

Penulis: Tapi ini ungah serasa dipanggil
dengan nama "Ungah Batu"
btw diucapkan tahniah.. yeee...:thumbsup:



Penulis: Dilain hari dan waktu
insyaallah..akan mendapat ikan ungah
kingkong size.. pulang :D

Penulis memberikan Dawn Anglers 2 point
:thumbsup::thumbsup:

Name: Dawn Anglers
Catch: Teenage Ungah's
Bait: Kembura d Potong Dadu
Teknik: Kerikan Kayu Sumpak lapas tehindik
Tangsi:30 lbs
Keadaan Aing: Begerak pasang (pagi)
Lokasi: Ungah Gaden Balah Tangah
Tangah Mana? Tangah nya Mail hehehe

Gambar diSumbangkan Oleh: EchoBiru
<> <<>> <> <<>> <>

Read more...

Tuesday, May 26, 2009

Ungah Pantai Serasa "UG"

Pantai Serasa Ungah Garden
24hb Mei 2009 (Pagi)


Ini lah yang terjadi apa bila kerikan yang satu
lagi ditarik ikan..

"Baru jua menaikan ikan ungah, alum
lagi sampat melepas mata kail udah tia
kerikan yang satu lagi ditarik ikan.., cuma sayang
inda merait wah nya cigu...
so...keputusannya fail lah..."

My brother Bob sedang
mengurak tangsi kerikannya

"ehyy..itu ikan tarik lu punya kerikan,
nanti2 mau cepat2 tarik lah..."

"wahh...baik pakai payung.., panas terik matahari
bisa bikin kulit jadi hangus..."

"ani ja lah ungah yang tunggal
yang diperolehi dipagi itu..."

Selain ikan ungah gua jugak dapat ini dua ekor
ikan burung-burung..
guna umpan kembura..n teknik casting.. LOL :D

Caya Tak???? Bagus jangan caya..

Ini 2 ekor burung peragam..gua punya adik punya
teman kasi.. "free" je.. oleh2 mundul...lahh..
tapi info2 tempat mundul ini burung gua kurang pasti..

Gambar kenangan bersama 2 ekor Burung
Peragam dengan 1ekor Ikan Ungah

"Burung Peragam terbang tinggi,
Hinggap sebentar didahan yang mati,
Kita cuma menghiburkan hati,
Sambil memancing mendapat ungah lagi"

Read more...

Udang Galah Di Pancur Dulit

Memancing Udang Galah
Di Kawasan Perairan Kg. Pancor Dulit
Daerah Tutong

Salah seorang pengemar pancingan
Udang Galah dengan seekor Udang Galah 'Sauh' nya

"Bulih tahan jua basarnya udang galah atu bro.." :thumbsup:


Dilain hari dan waktu
Udang Galah Sauh di Kawasan Perairan Daerah Tutong


Udang Galah "sauh" diantara hasil-hasil
pacingan diwaktu itu..."

" Memancing udang dimalam hari
Berumpankan cacing dan juga jantong,
Mendapat Sauh senang dihati,
Hasil pancingan di daerah Tutong"

Gambar Di Sumbangkan Oleh: Bob
<<>> <<>> <<>> <<>>

Read more...

Udang Galah Pantai Seri Kenangan Tutong

Pancingan Udang Galah
Di Kawasan Perairan Pantai Seri Kenangan
Daerah Tutong

Pengemar pancingan udang galah dengan
seekor Udang Galah "mandara"

'Nice Catch Bro' :thumbsup:

Nama : Azlan a.k.a Raja Udang
Lokasi : Pantai Seri Kenangan, Tutong
Tarikh : 16/04/2009
Jam : 1143Hrs
Umpan : Cacing Tanah
Joran : Pioneer (khas untuk udang)
Spool : Pioneer (khas untuk udang)
Tangkapan : Udang Galah

Teks Asal Pengirim

P/S : Gambar udang galah yang lain tidak dapat diselamatkan kerana HP yang digunakan untuk mengambil gambar ani bekurap (corrupted) tia jua.. hehehe. Insya Allah jika diberikan rezeki nanti akan dikongsikan bersama.

Bayangkan Udang Galah Dibarat Wanita

"Duhai dinda yang cantik rupawan,
Ku sebut nama mu tidak terkata,
Riang hati ku tidak keruan,
Mendapatkan mu wahai mandara"

:) 'Pantun jenaka sekadar untuk melepaskan
ilham' (tiada kaitan dengan mana2 pihak, mau
pun udang galah yang masih hidup atau yang telah mati)' :)

Gambar di Sumbangkan Oleh: Hadgi-Gecko
<<<>>> <<<>>> <<<>>>

Read more...

Monday, May 25, 2009

Sulit Merah & Ungah

Rezeki Bermakna Buat'Precious Boat'
Dengan Hasil-Hasil Pancingan
Di Perairan Laut Cina Selatan

23 Mei 2009 (Sabtu)

Salah Seorang Ahli Precious Boat
dengan ikan ungah serta berbagai spesis
ikan dari hasil pancingan ahli-ahlinya

Penulis: 'Cukup memuaskan dengan hasil-hasil
pancingan yang lumayan' :)

'Ikan kegemaran ni.., Ikan Ungah '

Beberapa ekor Ikan Sulit Merah diantara
spesis-spesis ikan yang diperolehi pada
ketika itu.

Informasi Dipetik Dari Brunei Fishing

nama : jimi
boat : precious
tangkapan : sulit n ungah
umpan : basong2 bakarat
teknik : dasar pakai krikan ganya
lokasi : laut cina selatan

ceta nya camani, hari 6 kul 11 mlm kami 3 orangs (ramlly jimi n dini) turun d jodong kul 12 lah sampai d lokasi, malam atu kmi ngail ungah iatah 3 atu ganya oleh banyak putus bah, udah siang kul 6 kali kami ubah teknik ngail kalinya naik sulit merah apa lagi pasang 2 lah sorang hilang kalat mata tarus olehnya. sulit atu dari pagi sampai tangahari ganya tu kan panuh jua coldbox, iatah kahabisan umpan balik tah kami. yang banyaknya 1kg katas siuk lah ia banyak makan atu bah inda lagi batah2 tu iatah mun kana makan 2 buting kail payah lusir2 jua olehnya, Syukur Alhamdulillah barezeki jua ari atu. bisia 2 atu nda lagi tgambar luan lalah hantap


"bulih tahan hasil-hasil pancingan ani,
Mudahan dilain waktu dan hari akan
beroleh lebih banyak rezeki"

"Angin bertiup dari selatan,
Mentari menyinar menerangi bumi,
Memang sudah menjadi suratan,
Kita hidup untuk mencari rezeki"

Gambar di Sumbangkan Oleh: PaDamit (Precious Boat)
<<>> <<>> <<>> <<>> <<>>

Read more...

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP