Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Thursday, July 23, 2009

Pari Pengubat Kehampaan

Memancing di Kawasan Perairan Tungku
Negara Brunei Darussalam
21hb julai 2009 (malam)

Ping (i love fishing crew) dengan anak ikan Safiee hasil
pancingan beliau dengan berumpankan keratan
ikan basong

Bob & David (i love fishing crew)
bersama Ikan Pari pertama yang diperolehi dimalam itu
dengan menggunakan umpan ikan basong di kerat

'inda betimbang, anggaran 1kg lebih
Allahuaklam'


Ping dengan ikan pari (pari kedua dimalam itu)
dengan menggunakan umpan keratan ikan basong


'tempat baru..yoo.. alum ada heng.. hehehe
ketumbang oohhh...ketumbang.... rasa jua ku
kan merasa tarikan mu ani...'

Awg.Rosli adalah diantara rakan N^S^Z yang
turut serta memancing pada malam itu


'guni tak de.., pakai tali burung peragam pun okey
untuk mengikat dan membawa dua ekor ikan pari ini..'

'cara mengikat pari senang sja..
masuk kan ja tali dari dua lubang mata ikan pari yang ada,
mudah kan... hehehe'


Ping & BoB dengan ikan pari hasil
dari pancingan mereka

Ini lah dua ekor Ikan Pari yang berbintik dan bejalur biru
Pari pengubat kehampaan pada malam yang air berkeadaan baru mula
hendak bertukar pasang

'cuba dih..siapa2 yang lebih arif dalam penamaan ikan pari ani..'
pari apa kana panggil kan ni???'

Jawapan diperolehi dari laman web www. Brunei Fishing.com
Pari Buruk-Buruk (Blue Spot Sting Ray)

Ikan ketumbang seberat sekilo lebih, ada lah diantara
8 ekor ikan ketumbang yang telah diperolehi pada 13hb julai 2009
yang lalu yang dipancing oleh David ditempat yang sama

Gambar di Sumbangkan Oleh: BoB
<<>> <> <<>> <> <<>>

Read more...

Sekadar Pelepas Bosan

Seketika Memancing
di Jeti Muara
Negara Brunei Darussalam

Hasnol dengan ikan safiee
hasil dari pancingan beliau



tiga dan dua orang lagi (gambar diatas), rakan-rakan
baru NSZ, seketika mengisi masa terluang dengan memancing
bersama rakan-rakan lainnya

Gambar di Sumbangkan oleh: Krikan Shimano
<> <<>> <<>> <<>> <>

Read more...

Wednesday, July 22, 2009

Berihatlah Seketika Wahai Suhailah

Trip Memancing Udang Galah Di Kawasan
Perairan Bawah Jambatan Lembuh Raya Daerah Tutong
Bersama Para Pelaut Kapal Lingkong Suhailah
12hb julai 2009

Salah seorang rakan dari seberang
yang sepenuh masanya bersama SUHAILAH
kali ini mengisi masa lapang mereka bersama
ahli NSZ memancing udang galah

'aduhh..mas.... boleh tahan sih hasil pancingan
kamu..., semoga kamu bisa nikmati rasa enak udang galah
dari daerah tutong ya..'

waktu yang dinanti, apa bila berada di daratan,
mereka juga ingin mengisi kekosongan dengan bersantai
bersama rakan-rakan sepejuangan dengan memancing
udang galah yang cukup santai...

'dilaut engak ada ini... udang galah seperti ini..,

cuma yang ada udang yang lebih besar dari ini dong,
panggilnya udang bekara..'

'Jika saiznya sebesar itu mas, kita panggilnya
udang galah buat sapak sih..., tapi jika banyak enak
juga di masak rebus..'

'waduh-waduh mas., itu topinya
warna kaiya punya Bob Marley mas...'

Penulis: Sesekali memancing bersama rakan-rakan dari seberang sedikit sebanyak boleh bertukar-tukar ilmu pengetahuan serta pengalaman, pelaut-pelaut ini sedikit sebanyak telah menaburkan jasa dan kebaikan dalam memajukan perindustrian sumbar pemakanan laut di negara kita. Ombak dan badai, angin dan hujan, serta guruh dan petir dilautan sedikit sebanyak mengajar mereka erti sebagai pelaut sejati. Pengalaman berhari-hari dilautan luas yang penuh mencabar memberikan mereka pengalaman dan ilmu peluat yang mendalam. Pada hakikatnya begitulah kerja sebagai nelayan, sumber rezeki dilautan bagi mengisikan bangku-bangku gerai jualan ikan di pasar ikan yang terdapat di negara kita. Begitu juga dengan nelayan-nelayan tempatan, berganding bahu bersama para pelaut seberang dalam mempertingatkan ekonomi negara. Harapan di kemudian hari.., mereka akan lebih berusaha gigih bersama anak tempatan bagi sama-sama memperolehi hasil tangkapan yang lumayan. Amin.... sekian wassalam.

Gambar di Sumbangkan Oleh: Krikan Shimano
<<>> <> <> <> <<>>

Read more...

Ikan Tenggiri Perairan Muara

Ikan Tenggiri Dari Hasil Pancingan
Yang Lalu Di Kawasan Perairan Muara
Negara Brunei Darussalam

Salah seorang rakan dari seberang
dengan ikan tenggiri yang diperolehi dari hasil
pancingan dengan mengunakan N^S^Z Boat-1

'aku juga ingin bergambar dengan ikan,
biar teman-teman dan saudara diseberang bisa
lihat hasil aku ngail..di Brunei'

Gambar kenangan
Alai Nabil & Adiknya bersama
ikan tenggiri yang beratnya hampir 7 Kg

'Pancingan santai bersama saudara,
riang gembira bergurau senda,
dari kecil ilmu ditimba,
kelak berguna ketika dewasa'

Gambar di Sumbangkan Oleh: Krikan Shimano
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Read more...

Pancingan Santai MG-1 Anglers

Kenali Rakan Baru N^S^Z, Trip Pancingan Santai
MG-1 Anglers Dengan Koleksi Hasil Pancingan Yang lalu
Di Taman Peranginan Tasik Anduki‏ Daerah belait

MG-1 Anglers dengan hasil-hasil
pancingan mereka

Shah (MG-1 Anglers) dengan seekor
ikan ungah hasil pancingan beliau

Penulis: 'ani ikan kegemaran hamba ni... hehehe'

Ikan Kitang dari hasil-hasil
pancingan MG-1 Anglers

Shido (MG-1 Anglers) dengan ikan
kitang hasil pancingan beliau


'boleh tahan saiz ikan ungah yang terdapat di tasik
peranginan anduki ni..'

Wawan MG-1 Crew
dengan ikan kitang yang diperolehinya.

CheetoZ dengan seekor ketam kalok
dan ikan apa lerr tue????

Jawapan dari Shoutmix 'Apa Kata Biskita'

shido (MG-1 crew) bro ironsilk, ikan c cheetoz pigang tu ikan muna/buna

Ironsilk: Thank q... bro shido... :)

Daus MG-1 Crew dengan ikan kitang
hasil pancingan beliau.

Teks Asal Pengirim:

Assalamualaikum to bro ironsilk n all nsz member, dsini ada gambar2 trip kmi di anduki park bbrapa bulan yg lalu (picnic sambil mengail)....dri awal pgi sampai pkul 5 petang. alhamdulillah, trip pancing dianduki tidak menghampakan.. seekor ungah seberat 900gm berjaya dinaikkan oleh sarul/shah pada awal2 pgi kmi ksana dengan memakai set joran udang pakai dengan teknik bottom (prambut pnjang dgn tangsi 12lb sahaja) umpan tamban besisip/slice. selain ungah, kitang pun berjaya kmi naikkn dengan memakai joran lmbut teknik perambut kail "juntun" 3 (mata kail halus brand bocean, no 2) dgn umpan udang mati.yg bestnya kitang sana atu membiris2 lau dilarikannya hehe...atu sja cerita dri kmi..insyaAllah if kmi turun ksana g ada kmi share tu hehe..*dri shido (on behalf of all member MG-1 anlgers)


Gambar di Sumbangkan Oleh: Shido (MG-1 Anglers)
<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>

'Semasa umur meningkat belia,
mengisi pengalaman ibarat setandan kelapa muda,
jika kita sering mencuba,
kelak berguna di hari tua'

(sering mencuba atu mencuba yang baik2 ler tue..
jangan mencuba yang lain ehyy.. ituuuu..bisa bikin susah diri sendiri..!!hehehe)

Penulis: Walaupun kelihatan masih hijau.., namun daya keinginan yang kuat membantu ahli-ahli ini untuk terus hidup dalam mengisikan beberapa pelajaran pahit manis sesebuah erti kehidupan dalam melakukan aktiviti memancing., tahniah kepada kesemua ahli MG-1 Anglers kerana berkesudian dalam mengirimkan gambar-gambar dari hasil pancingan yang telah lalu untuk tatapan bersama. Akhir sekali Salam Perkenalan dari kami N^S^Z Khazanah Padang Pancing Darussalam, Negara Brunei Darussalam... Sekian Terima Kasih.

Read more...

Trip Mini Precious Ke Daerah Temburong


Trip Memancing Udang Galah Di Perairan
Sungai Daerah Temburong
20/07/2009

Fian & Pg Aji

'fian jangan luan menulih kebelakang bro., apa
nya tajuk sesebuah filem.., 'JANGAN PANDANG BELAKANG'
Liat-liat jua kayu hanjut.... hehehe..'

PaDamit

'terpancar ketenangan di wajah nelayan cyber..,
dengan meluncur ketenangan air di sepanjang
Perairan Sungai Daerah Temburong'
Telah lama tak berjumpa member..,
cuma melihat akan aktiviti pancingan
udang galah membuatkan mata sedap memandang.'

PaDamit dengan udang galah 'Bujang'
hasil pancingan beliau

'bujang pun bujang lah padamit'


Fian dengan seekor udang galah bujang jugak...!!
'bujang-bujang... asal jangan mengaku bujang sudah.. hehehe'

btw...nice catch Fian, Padamit & Pg Aji.

Teks Asal Pengirim

Ampir kan pukul 7am kami tolak dari Muara menuju ka Labu Temburong makai perahu padamit (mini precious) kami 3 orangs ganya padamit, Fian n Pg Aji. kan pukul 8 kami sampai d lokasi, masa atu aing pasang dalam iatah nda brapa makan sekong2 ganya, banyak tempat kami cuba nda berapa berezeki. dalam kul 2 kali aing begerak surut baru tah ada makan tapi nda mau dapat bah, ada jua orang sana ngail dalam 5 buah perahu lah sama jua nda berapa nya pindah2 ia jua. ampir kul 5 balik tah kami dari sana ada jua 8 ekongs ganya luih kami ah, lain kali kami mencuba lagi insyaallah. teng q

Gambar diSumbangkan Oleh: PaDamit
<<>> <<<>>> <<>>

Read more...

Monday, July 20, 2009

Ikan Yu Parita Pantai Meragang/Tanjung Batu‏

MG-1 Anglers Team
Hasil Pancingan Di Kawasan Perairan Pantai Meragang/Tanjung Baru
Daerah Brunei Muara, Negara Brunei Darussalam

Shido (MG-1Anglers Team)

nama: shido (MG-1 anglers team)
tangkapan: yu parita n banau (na tgambar g)
berat: dlm 2-4kg la..(banau-300g jer)
hasil pancing: kwn ku c kafi
teknik: bottom fishing
perambut: 60lb relix
mainline: 40lb tangsi kingkong
rod:shakespeare
spool:pioneer
umpan:udang king

Teks asal pengirim

Assalamualaikum bro ironsilk ani ada gmbar untuk dikongsikan disini hehe..kwnku blurih aku tukang tarik n mnaikan ja hehe..kira mlm tu bnyak strike ganas2 tpi bnyak jua yg lpas (ada jua yg stret mata kail tu) na tau lauk apa.pginya tu blurih banau sja hehe kai prambut na bebatu.insyaAllah kmi kn mncuba lagi tmpat atu.

Penulis: Waalaikumsalam Shido (MG-1 Anglers Team) ,Terima Kasih kami (N^S^Z) ucapkan pada Shido & MG-1 Anglers Team, atas kesudian beliau mengkongsikan gambar dari hasil pancingan di kawasan perairan Pantai Meragang/Tajung Batu. Semoga dengan adanya gambar kiriman awda sedikit sebanyak akan dapat diketahuai akan spesis ikan & nama bagi ikan yang terdapat di perairan Negara Brunei Darussalam untuk tatapan kita dan jenerasi yang akan datang. Terima Kasih Bro.., Sekian Wassalam.

Gambar di Sumbangkan Oleh: shido (MG-1 anglers team)
^^^^^^^^^^ ^^^^^
^^^^^^^^^^

Read more...

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP