Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Saturday, May 23, 2009

Kerapu & Kirang2 Kg.Sg Matan

Ikan Kerapu & Ikan Kirang-Kirang
Hasil Pancingan Dikawasan Perairan
Kg.Sg Matan 22/5/2009 @ 2100Hrs - 0200Hrs


BSJP Team‏

Tangkapan : Kerapu dan Kirang-Kirang
Lokasi : Lagun Sungai Matan
Pemancing : Hadgi Gecko, Saikopunk, Mivec10 & Kent
Umpan : Udang $1-10, udang pasar n sotong pasar
Tarikh & Jam : 22/5/2009 jam 2100Hrs - 0200Hrs
Peralatan pancing : Pakai kirikan Berkly Heng dan anjun
Kaedah Pancingan : Bottom Fishing (merendam umpan)

Thanks, bro. Maju Sukan Memancing untuk Negara.

" Okey tu.., No Problemo.., nanti2 bulih kirimkan lagi.. :)"

Penulis: "wahh..., hasil tangkapan yang bagus..,
untuk pancingan yang menyeronokan.."

btw.. nice catch bro for
Hadgi Gecko, Saikopunk, Mivec10 & Kent

Duhai dinda yang cantik jelita.,
Umpan disimpan penarik rasa.,
Pancingan biskita cukup bermakna.,
Untuk tatapan kita semua..

Gambar di Sumbangkan Oleh: Hadgi Gecko
<<>><<>><<>> <<>><<>> <<>><<>><<>>

Read more...

Tangkapan Ikan Klass E

Hasil Pancingan Ikan Klass 'E'
Di Kawasan Perairan Pantai Tungku
"Batu Berhadapan UBD"
22hb Mei 2009

Mat Saini dengan hasil pancingan beliau
seekor ikan 'kagok' yang beratnya 4.2Kg

"wahhh...basarnya ikan...., kalau bebatik puas
hati ni..mun 4.2Kg..."
'kagok pun kagok lah.., yang penting nyaman menarik..'

Krikan Shimano
"apa lah malang dapat ikan klass E nganya.."

Penulis: "Inda mengapa... dilain hari mungkin
ada rezeki lurih ikan special-special.."


Hasnol dengan hasil pancingan beliau
seekor ikan buntal yang beratnya 2.5kg.

"bisai - bisai.., beduri badan nya ni ikan
buntal ani..."

----------------------------------

Tali di ikat di atas bahu,
Tarikan sauh perlahan-lahan,
Nanti tunggu turun beperahu,
Mengintai ikan barah-barahan.

Gambar Di Sumbangkan Oleh: Krikan Shimano
<> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <>

Read more...

Friday, May 22, 2009

Ikan Ungah & Belais Tembaga Pantai Serasa


Unggah & Belais Tembaga
Pantai Serasa (UG+UG) Utama Grand Ungah Garden
21hb Mei 2009 (Pagi)

EchoBiru dengan tiga ekor ikan ungah
hasil pancingan beliau..

"Nice Catch Bro"
walau pun kecil namun..kan belurih
3 ekor ungah di UG ani terserah pada rezeki dan nasib..

bukan senang kan belurih sampai 3 ekor
ungah + Seekor Belais Tembaga

"Nampak masih segar ikan-ikan lurihnya ani.. Nyummm-nyummm.."


Penulis: Kalu diliat dari pandangan mata ku ani,
nampak basar belais tembaga atu.. ada kan sekilo kali tu baratnya..

Ikan Belais Tembaga

Penulis: "Nyaman ni...rasanya ikan ani kalau digoreng, dan banyak
yang mengatakan kalau disalai lagi best..."

Teks asal pengirim

Assalamualaikum..

Name:Dawn Anglers
catch:ungah n belais tembaga(a.k.a Dory finding nemo)
Weight: Berat lagi bahu memikul
Teknik: Kirikan,pancingan secara solo..hehe
Tangsi: 30 pound sterling
Lokesen: Lucky Garden sg hancing (bukan tempat sebenar)
Bait: Kembura di potong dadu.
Story...Alhamdulliah rezki kurnia illahi,mrasai jua ku blurih ungah..hatrik g tu...walau pun nda seberapa..alhamdullilah

p/s to bloggers....tolong pilihkn pic yg bisai..thanks

salam pancing
----------------------------------------------------
Semua okey2 gambarnya bro... hahaha

Penulis: Waalaikumsalam EchoBiru... :)
wahhh....., kan dekat-dekat udah sama lubuk ungah dewasa ni bro,
insyaallah..belurih yang 1Kg+ tu nanti.... Amin...

Dipetik dari......

ShoutMix "Apa Kata Biskita"


Echobiru A'kum, Salam ungah d pagi yg terik, bro blurih ku ungah,hatrik!!

PaDamit kumsalam echobiru, pagi ani kh bro bluih ungah ah

PaDamit blesen th udah tu bro d UG ah, aku ani udah th prahu nda blesen d UG pun alum blesen ksian:((

Echobiru Au, bro, basar2. TaPak tgn ganya Plang..3ikung, belais tembga Sikung, bsr mcm belais bro ironSilk

Echobiru Kul 6, lam kul 8 bru mkn, alhamdulillah, syukur bRo..hehehe

PaDamit baik jua udah tu ungah jua namanya, eh nyaman tu blais tmbaga ah

Echobiru Tajam panya arh ikungnya a2, baik jua ada org sbalah ku tadi mewARning..bisa jua kh 2 bRo?

PaDamit kwn ku prnah kna itingnya tu ka RIPAS jua dmam bh bro

sinbaD31 pngalar kami belais kalok..
---------------------------------------------------------------------------------
:)Cit-cat teman-teman memancing.., memang sudah menjadi kebiasaan orang2 kitani.., turut gembira dikala teman merasa gembira.., bersyukur bersama-sama dan yang paling penting... bersedia memberikan pertolongan serta pandangan-pandangan yang bernas untuk dikongsikan bersama...:)

"atu baru tah namanya kenali teman memancing kitani..." :thumbsup: hehehe

Ironsilk EchoBiru teman setia.., memencing bersama dipagi jumaat., kian lama menghilang tanpa berita.., pita selamat dunia akhirat.. :)

Echobiru: dang miyam membali kekili, membali kekili dpakan muaRa, walau sanyam masih dsini, dalam ke'fruSt'an nda blurih kembUra..

Echobiru Ambil bara campur ke nasi, nada kembura bulih nda dbantai kuaSi?

Ironsilk Kuda kepang berlari-lari.., sambil senyum dan nampak gigi., ikan kuasi inda mengasi.., baik pulang ikan basung2 kali.. :)

Ironsilk Mari bernyanyi didlm jamban.., sambil menyubuk kiri dan kanan., jika mau memakai tamban.., atau udang hidup pun unggah makan.. :)
-----------------------------------------------------------------------------

Penulis: :) apa-apa pun jua tahniah EchoBiru...dan terima kasih kami ucapkan kerana berkesudian mengirimkan gambar2 hasil pancingan beliau untuk mengisi ruangan dada blog ini untuk tatapan kita semua. :)

Gambar di Sumbangkan Oleh: EchoBiru
<>>>>>><<<<<<>>>>>><<<<<>

Read more...

Ungah, Ketambak & Pisang Pisang

Ungah & Ketambak Pisang
Hasil Pancingan di Perairan Negara Brunei Darussalam
21hb Mei 2009 (malam)

PaDamit dengan Ikan Ungah
seberat kira-kira 2Kg+

"Walaupun Ungah di UG alum belurih
ikan unggah di laut.., jaditah bro.. :)"

Hasil-hasil pancingan padamit, fian, awie dan ramlly
(Precious Boat)

"Syukur alhamdullilah.., sedikit sebanyak ada jua kan dibawa
balik kerumah.."

"Mudahan di lain hari dan waktu.., dimurahkan rezeki lagi.."

Dilain hari dan waktu

diantara ikan-ikan hasil pancingan
diperairan Negara Brunei Darussalam.

Gambar Di Sumbangkan Oleh: PaDamit (Precious Boat)
<<<<<<<<>>>>>>><<<<<<<>>>>>>>>

Read more...

Thursday, May 21, 2009

Aji-Aji, Rubi, Awat-Awat, Kurisi Bali & Pisang Emas

Aji-Aji, Rubi, Awat-Awat, Kurisi Bali & Pisang Emas
Hasil Pancingan Di Perairan Negara Brunei Darussalam
"Brunei Dropoff"

Salah seorang ahli Precious Boat dengan
hasil pacingan beliau "Ikan Aji-Aji"

"Nice catch bro" :)

'Jika sudah kena pada lubuknya'
Ikan Awat-Awat,
Kurisi Bali & Pisang Emas adalah diantara
jenis ikan-ikan yang diperolehi di perairan 'dropoff'

"Mari berlayar kepulau bali,
Menempah sejadah bersulam emas,
Jika memancing dilain hari,
Pastikan anda selalu berawas"

Penulis: Mengapa ia kana panggil Brunei Drop Off atu?
cuba tah kamu fikirkan.... :)

Gambar di Sumbangkan Oleh: PaDamit (Precious)
<> <><> <><><> <><> <>

Read more...

Sunday, May 17, 2009

Ungah Pantai Serasa (Unggah Garden)


Pantai Serasa Ungah Garden
17.05.2009 @ 07.00 Malam.

Robin dengan ikan ungah yang beratnya
kira-kira 800gram. Selalunya umpan kembura
menjadi umpan kegemaran ikan ungah, tetapi
hasil pacingan kali ini cuma dengan menggunakan keratan
ikan basung-basung.

'umpan kembura inda belurih..'

'Patang nada makan nya ungah ani, malam
baru cia banyak tariknya..'


Selain dari memancing ungah, awg robin adalah diantara pemancing yang mengemari teknik casting dan popping. Setakat ini, mengcasting di kawasan perairan 'ungah garden' Pantai Serasa beliau telah memperolehi lebih dari belasan ekor ikan selungsong dan rekod yang terbesar pernah diperolehinya selungsong 11 kilo lebih. Waktu-waktu mengintai ikan selungsong menurutnya di awal pagi dan diwaktu petang.

'rajin-rajin ja mengcasting untuk yang kan mengintai selungsong atu' :)
kalau inda belurih selungsong, mana tahu lingkuh, kerapu atau ungah belurih..'

Ikan ungah yang beratnya kira-kira 800gram


Gambar di sumbangkan oleh: Ironsilk
<><><><> <><><> <><><><>

Read more...

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP