Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Friday, June 5, 2009

Dawn Angler - Ungah Di Pagi Juma'at


Rezeki Ku Ungah Di Pagi Juma'at
Peranginan Pantai Serasa
"Ungah Garden" (Pagi)

EchoBiru dengan seekor ikan
ungah hasil pancingan beliau

Penulis: "Tekniknya sanang saja ni kedia ani.,
aku beritahu kamu ah., Kembura dikarat sesedap rasa.,
pakai mata kail damit saja.., tangsi halus... & jangan lupa
semasa mengumban umpan.. anda mesti senyum.. Ok.. :D"

EchoBiru.., orangnya murah senyuman,
mudahan rezeki dikemudian hari mendapat ungah
bersaiz besar.. :)


Selain dari ungah yang diperolehi, EchoBiru juga
memperolehi PaDamit.., Oppppppsssss... :D

Sepatutnya begini., selain Echobiru, teman chatters
di NSZ Shoutmix PaDamit, Fian, & Penulis sendiri juga
secara kebetulan memancing pada masa yang sama.,
namun tiada santapan pada umpan yang dilabuh.

"janji meliat si EchoBiru lurih pun kami rasa syukur lah jua.."

Team Pancing dari Daerah Belait kelihatan
sedang memancing di ujung batu "Ungah Garden"

Orangnya spoting2 jua., katanya.., di kb
tempat best mengail di Peranginan Anduki okey jua.,
di Peranginan Pantai Lumut pun okey..jua..

"Insyaallah ada masa kita2 cuba nasib pancing kat si nun.."
Btw..orang kb suka casting lahh, Betul takk????
BETUL..lah tue.... :thumbsup:

PaDamit dan Fian..

"Santai-santai ja dorang ani banarnya.,
membuang rasa jemu dirumah... "

Pantun Jenaka

"Air pasang dalam surut pukul lima
Nyonya bangun pagi siram pokok bunga
Haloo nyonya, kan betanya ku nyanta
Siram pokok bunga saja, inda kita bejual lauk hari ani ka?"

"Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap
Cucur atap inda nyaman bro
Cucuk pisang, cucur udang, baru tah dorang suka tu!!"

"Buai laju laju
Sampai pokok ru..
Woii, jangankan buai laju-laju
Ujung-ujung teumban ku ke batu.."

Sekadar hiasan sahaja.. Jangan Marah Ok..:thumbsup:

Gambar di Sumbangan Oleh: Ironsilk

Read more...

Thursday, June 4, 2009

Ikan Kerapu Pantai Serasa

Ikan Kerapu Pantai Serasa (Unggah Garden)
Hari Selasa Bersamaan 26hb Mei 2009
Jam 06.26 Petang

Salah seorang teman penulis sedang menarik
kerikan kerana tersangkut pada batu-batu
yang disusun menjadi tebing

Bob dengan seekor kerapu hasil pancingan
beliau dengan berumpankan kembura

Ironsilk: Siapa kata air surut tak ada ikan???? cuma rezeki setakat
seekor kerapu saja., namun 3- 4 kali kerikan ditarik.., alamakkk!!
ikan terlepas lah sudahh..... "inda merait bah.."

" Berombak dilaut gelora kecewa,
Berhempas pulas memerah tenaga,
Kehampaan itu tiada bermakna,
Itu lah dia pemancing setia"

"Angin kencang menghembus dipipi,
Laksana superman terjatuh kebumi,
Duhai adik ku ingat pesanan ku ini,
Jika berilmu rendahkan lah diri"

"Jangan jua randah banar., ujung2 menyangkut di hump,
di serasa banyak hump tu.."

Penulis: Keadaan air yang surut 0-1 ke 0-0 sedikit sebanyak menyukarkan para pemancing, sangkutan mata kail dan batu timah kerap kali berlaku jika dalam keadaan air tuhur melantai. Namun bagi pemancing-pemancing diserasa, air surut bukan lah penghalang bagi melepaskan gian untuk memancing. Pemancing berjoran atau yang mengunakan kerikan 'ambur' tidak akan putus-putus melabuhkan umpan serta redha dengan kehilangan banyak batu timah dan mata kail yang diwaktu ini naik harga. Mendapat ikan atau tidak diwaktu memancing bukan lah menjadi perhitungan para pemancing disini, apa yang dilihat rata-rata pemancing lama dan baru sekadar meletakan rezeki itu ditangan ilahi.


Gambar di Sumbangkan Oleh: Bob (Ironsilk)

Read more...

Wednesday, June 3, 2009

Ikan Yu Kepala Tukul


Ikan Yu Sangul 'Hammer Head'
Kawasan Perairan Ujung Sapuh Muara
28 Mei 2009

Seekor ikan yu yang tersangkut
pada pukat udang semasa memukat udang diujung sapuh (US).

Penulis: "Panggilan Orang Brunei nya Yu Sangul, tapi kalu
panggilan orang ironsilknya
ikan yu kepala tukul"

Ikan Yu Sangul adalah salah satu ikan dari spesis Ikan Yu,
ikan yu sangul banyak terdapat diperairan negara kita, mungkin
ikan ini tidak begitu mahal dijual namun bagi pengemar-pengemar ikan yu,
rasa nya sedap dibanding ikan-ikan lain.

Masakan Brunei Seperti
Kari Nenas Ikan Yu & Masak kari/Asam pedas

--------------------------------------------------------

Mambang Tanah Berpantun

"Duhai sayang kemana u pergi,
Kehulu ke hilir dicari pun tak jumpa,
Rasa rindu menyiksa diri,
Badan pun kurus kerana terseksa."

Mambang Bunga Berpantun

"Wahai kekanda yang gagah perkasa.,
Jika i u cari ada disini..,
Namun Kekanda Mencari Yu lah pula.,
Jika Yu dicari, baik lah i membawa diri."

Gambar di Sumbangkan Oleh: Mamolapenga
<> <<>> <> <<>> <> <<>> <>


"Luu...ahhh..jangan pandang ini ikan yu sangul a.k.a cocang
dengan sebelah mata.,
ini gua kasi menu unik gua petik dari laman blog http://resepimomogun.blogspot.com"

HINAVA IKAN YU

Hinava ikan yu merupakan makanan kegemaran Enuvung kerana isi ikan yu berbeza daripada ikan tenggiri dan udang. Itu terpulang kepada kesukaan seseorang individu. Cara untuk membuat hinava.Hanya 30 minit saja untuk membuatnya.Selamat mencuba.

( Khas untuk 5 orang makan )

Bahan-bahan :

Ikan Yu 250gm
Garam 1 sudu kecil
Gula 1 sudu kecil
Cili padi 10 biji
Limau nipis 5 biji

Cara-caranya:

Panaskan Air sehingga mendidih, buang sisik ikan yu, rendamkan ikan yu kedalam air panas tadi selama 3 minit, hiris isi ikan kecil-kecil mengikut kesukaan, masukkan ke dalam mangkuk, tambahkan 3 cubit garam, 2 cubit gula, serbuk perasa, cili padi 10 biji dan air limau nipis.

Gaulkan sebati (jika kekurangan rasa bolehlah ditambah ikut kesukaan) dan biarkan setengah jam sehingga ikan masak terperap dan kemudian bolehlah dihidangkan...

Resepi Enuvung Manisa
Makanan Tradisonal Kaum Rungus, Sabah.



Dipetik Dari


ShoutMix "Apa Kata Biskita"



rodney Hinava...si Sabah pun ada Hinava yang di buat oleh suku kaum Kadazan-Dusun..memang best

Details
2009-06-03 10:07 PM
Ironsilk Rodney Bro.., teman ku yg jauh nun disandakan sabah., btw bro.., hinava ni apa? aku petik artikel Hinava ikan Yu dari laman blog resepimomogun :)
Details
2009-06-03 10:18 PM
Rambat Daiwa salam prknaln balik ghirly. Mcm nyaman HINAVA ani. Mcm UMAI jua sulnya. Aku target UMAI ni. Sama bnr sulnya. sLuRps~
Details
2009-06-03 11:43 PM
Hadgi-Gecko heheheh aku pun kan cakap macam umai p watir salah.. banar kali Rambat Daiwa. Sia2 pun
Details
2009-06-03 11:46 PM

Read more...

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP