Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Saturday, April 18, 2009

Kerapu Pantai Serasa

Ikan Kerapu Di Pantai Serasa
(unggah garden)
18.04.09 Ptg

'Oleh si akil..'
Ikan kerapu yang beratnya kira2 mencecah
1kilo cuma yang diperolehi pada sebelah petang.

Read more...

Friday, April 17, 2009

Rezeki Mengundang Di Pagi Juma'at

Doa Sayangku Fareesya Kepada Wawa
Rezeki Mengundang Di Pagi Juma'at
06.00 pagi-09.15pagi.
Pantai Serasa (ungah garden)

Keadaan air yang mula bergerak pasang,
dihujung batu ungah garden Pantai Serasa..,

walau nampak tenang diatas permukaan air, namun arus di dalamnya
bergerak dengan cepat.

tiada cerita mengenai sang buluh sepi lagi...,
kerana batang kayu sebagai ganti..
untuk
meletakan kerikan..

ikan ungah pertama dinaikan kira-kira jam 7.15 pagi..,
seberat 1.1kilo...cuma kurang dari satu minit umpan dilabuh...
('umpan masih lagi melayang2 mengikut arus.., tarus cia diranjatnya..')

ikan ungah kedua..seberat 700gram yang diperolehi kira-kira jam 8.15
('ani lagi lapar ikan unggahnya... alum lagi sampai mengampai
kerikan udah cia diranjatnya')


'ikan ungah pertama dan kedua...'

ikan ungah ketiga.. diperolehi kira-kira dalam pukul 9 pagi.
berat 1.3kilo.., cukup mengejutkan..!! hingga kan kerikan
terumban kedalam air...
(bukan saja kerikan terumban, sigup pun beguguran..
nasib saja kerikan kayu.., timbul masih walau gugur ke air,
baik jua rezeki atu inda kemana, sampat jua menuruni
ke air')

ketiga-tiga ikan ungah yang diperolehi.., dihidupkan
di dalam air yang terdapat dicelah-celah batu untuk
mengekalkan kesegarannya...
('cuma kalau di simpan dalam air ani.., isketambola atu.. ada cia menyapit.,
binasa ekor ungah ulihnya ni...')



'gambar kenangan bersama ibunda tercinta..,
yang secara kebetulan
berada diluar rumah..setibanya
penulis dihalaman rumah'


gambar kenangan bersama isteri tersayang..
yang selalu mendoakan keselamatan penulis setiap
kali keluar untuk memancing...


'bah nanti2 dangani ku mengail... ahh....' :)

'hari ani.., papi masak asam pedas...' :)

Penulis: Rezeki dipagi juma'at.. mendatangkan hasil 3 ekor ungah.., dan teman penulis yang sama2 memancing juga membawa pulang seekor ungah dan seekor ikan kerapu. Air pada ketika itu memang baik sekali.., tarikan demi tarikan (sambaran)selalu saja terjadi, hingga kan penulis dan teman memancing tidak senang duduk dibuatnya. walaupun seekor ikan kerapu dan seekor lagi ikan ungah terlepas namun bersyukur dengan rezeki yang ada. Ikan ungah selalunya memakan umpan seperti ikan kecil (dipatuk-patuknya dulu,) secara tiba-tiba menarik kuat dan jika telambat untuk mengapai tangsi kemungkinan besar mata kail akan terlucut dari mulut ungah (diludahinya balik) atau ikan ungah mempunyai kesempatan untuk masuk kedalam celah-celah batu yang dipenuhi dengan selisip selisip tajam yang boleh mengakibatkan tangsi tersangkut atau terputus. Sekian untuk renungan dan tatapan bersama. wassalam.

<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>
Memancing ikan di waktu pagi,
Tiada santapan hingga kesenja,
Walau pun jauh umpan ku talangi,
Umpan yang dekat jua ia berguna.
<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>

Read more...

Thursday, April 16, 2009

Dalak ditakungan air Tutong

Dalak ditakungan air Tutong
11.04.2009

Tangkapan: Dalak
Teknik: Pole Fishing
Umpan: Ulat Rumbia

Read more...

Sunday, April 12, 2009

"Trip Ke Sangkar Helang Pelumpong & Sg Bunga Jeti 5"‏

'Salam Perkenalan'
Bad water Crew
"Trip Ke Sangkar Helang Pelumpong & Sg Bunga Jeti 5"‏

Penulis: 'Alamak.., ikan apa lah ni???'
'hahaha badwater crew.. apa nama ikan nya pic 1 ah??

Jawapan: Ikan Ketumbang

Penulis: 'Ani g..satu spises ikan apa lagi ni..,
'badwater crew.. ikan apa pic no.2 ani dih..?

Jawapan: Ikan Belais Takat

Penulis: 'ani..g satu.. hehehe , ikan apa tu sihhh???
ikan takat kottt...
'ani badwater crew.. kena beri nama ikan2 yg bisdia lurih ani ni...
(pic no.3)


Jawapan: Ikan Belais Tembaga

Penulis: 'aaaaaaaaaaaaahhh.....!!! ani baru iaaa..., ani aku tahu ni..
badwater crew inda payah jawap.., ani aku tahu ikannya ani..
ikan rumahan laki..kann?? hehehe
'
btw.., salah seorang dari ahli Badwater Crew,
dengan hasil pancingan beliau.., ikan tawih..sebenarnya.. :)

Penulis: 'adihh.. mcm ikan iyu..jua.., emm mcm ikan kesukaan
si Rambat Daiwa..jua
.., ikan manyong kah?'
'Badwater Crew ja tahu ni... :)
1 ke 2 kilo ada kali baratnya..ikan atu..'

Seekor ikan pari diantara hasil pancingan ahli2 badwater crew
dikawasan perairan Sangkar Helang Pelumpong.

'wasseeehh..., belurih ikan kerapu iaa..
wahh..nyaman tu nya orang kalau di steam...'

'aku pun lurih jua anak kerapu....'

Penulis: 'wahhh ani..basar sembilang nya ani..
1kilo labih ada kali ni...'

Penulis: aiiyaaa... ni ikan apa lagi ni..?? hehehe..
badwater crew jua banar.. :)


Penulis: Salam perkenalan dari kami (ahli-ahli NSZ) dan kami mengucapkan selamat datang ke blog kami kepada Badwater Crew yang telah berkesudian mengirimkan gambar-gambar hasil pacingan mereka untuk menghiasi ruangan dada blog ini untuk tatapan dan pengetahuan bersama. Sekian Terima Kasih.

Gambar disumbangkan oleh: saiful adli
************************************

Anak ikan berenang dimuara,
Mengikut arus kepelumpong jua,
Terima Kasih kami kepada saudara,
Kiriman biskita cukup bermakna.
<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>

Read more...

Menukar Haluan Sementara

Menukar Haluan Sementara
Bersama Rakan-Rakan di Daerah Tutong.
29/03/2009

'gail di kawasan pekan tutong,
dengan umpan cacing..dapat jua udang galah mandara'

'ada heng malam ani.. lurih lagi...bah'

'nah..mengandat kesiang..cia..nah..
tempat...pantaran orang.., (minjam kajap)
di Kg.Serambangun Tutong'

'wowww... bulih tahan... di kira2 semua..,
64 ekor lah, keadaan air baik banar masa atu..,
banyak makannya..'

Rakan-rakan dari Daerah Tutong.
'memancing udang galah untuk mengisi
masa lapang
di hujung minggu..'


'wasehh.., relex banar ia si krikan shimano atu.., muka ada senyum..
ada..heng ni... banyak belurih udang kali ah..'


'64 ekor..udang galah dari sauh, ke mandara..,
dah tu dari yang bujang ke sapak pun ada..'

Gambar di sumbangkan oleh: Krikan Shimano
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Read more...

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP