Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Sunday, June 7, 2009

Trip Pertama Pancingan Sangkar

Pancingan Sangkar di Kawasan
Perairan Sungai Pelumpong Muara
30hb-31hb Mei 2009 (Sabtu-Ahad)

Memancing sambil beriadah, mengenali rakan-rakan pancing dengan
mengeratkan tali siratulrahim diantara ahli NSZ dan sahabat NSZ lainnya.

Beramal dan menyokong kerja keras usahawan tempatan
bagi sama-sama membantu memperkembangkan ekonomi Negara.
Sangkar penternakan ikan yang dimiliki oleh usahawan tempatan yang terletak di kawasan perairan sungai pelumpong muara. Terdapat 50 sangkar tempat menyimpan ikan disini. Selain sangkar ikan, disediakan dua buah rumah sangkar tempat tinggal perkerja sangkar, stor simpanan peralatan kegunaan sangkar, tempat penyimpanan makanan ikan, dapur, bilik air (tempat mandi & tandas) serta tempat penyimpanan mesin pengerak "Generator" api eletrik.
Untuk menjadikan sebuah sangkar yang lengkap dan selamat, pemilik sangkar selalunya mengeluarkan model yang tinggi. Di anggarkan setiap satu sangkar ikan (satu petak tempat menternak ikan) menelan belanja lebih kurang $1000 ringgit Brunei. Rumah-rumah sangkar serta peralatan sangkar lainnya juga memerlukan model yang tinggi. Terdapat berbagai-bagai spesis ikan yang di ternak disini., seperti, ikan unggah, ikan barah-barahan, ikan selungsong, ikan putih dan terdapat jua sebahagian kecil ikan pelayak, ikan bekalang, ikan tawih, ikan kerapu, ikan buna dan banyak lagi. Benih-benih ikan dibeli lalu menjalani proses pembesaran selama lebih kurang 6 ke 7 bulan sebelum ikan-ikan ini dipasarkan.

Rumah sangkar yang mempunyai 2 bilik rehat, satu dapur, satu bilik air
dilengkapi dengan kemudaan-kemudahan lainnya

"yang paling siuk lepak di pantaran sangkar yang luas ani lah, sambil menanti umpan dimakan ikan, lepak2 bercerita sesama teman sambil minum-minum kopi, teh panas dan makan-makan pun okey.."

"Terbang kenari bersama-sama ,Singgah berteduh di untai rami
Jangan dikenang Bulan yang lama , Mentari kan bersinar menerang bumi"

"Oii...bangun tah bro.., siang udah ni..."

keluasan pantaran sangkar menjadi satu kelebihan sebenarnya, ianya selamat dan mudah untuk meletak peralatan2 kegunaan sangkar maupun kegunaan pancing. Pastinya pengujung tidak akan merasa jemu apa bila berada disini dengan keadaannya kawasan sangkar ikan yang cukup selamat, selesa dan bersih. Memang sudah menjadi keutamaan para pengusaha sangkar untuk memastikan keadaan sangkar dalam keadaan selamat, selesa dan bersih untuk menjaga kualiti ikan-ikan ternakan. Makanan-makanan ikan sangkar juga harus dijaga, setiap hari pagi dan petang ikan-ikan di dalam sangkar akan diberi makan oleh penjaga/pengawas sangkar. Makanan ikan yang berkhasiat boleh membantu kesuburan ikan-ikan ternakan membesar dengan cepat dan bermutu tinggi.

Tayar yang telah dibuang, diguna pakai kembali dan di susun untuk dijadikan "Raba" ikan yang dibuat oleh mamat & jamal. 12 biji tayar yang di ikat pada kayu dengan menggunakan tali untuk menjadikan tayar-tayar ini bersusun rapi untuk dijadikan "Raba ikan". Tayar yang disusun tadi akan ditengelamkan di dalam air dengan menggunakan batu/guni pasir di sekeliling kawasan sangkar ikan. Cara sebegini adalah untuk menarik perhatian ikan untuk mencari makan, bermain main, atau berlindung dari pemangsa.

Hadgi-Gecko
"Apalah yang kau pikir??, Kerana hari tuuuttt..
kian tiba dahh..."

Ironsilk & Sinbad31 (mamat)

"Jika engkau mendapat tuna,
aku juga mendapat unggah
Jika engkau pergi kelaut cina.,
aku pergi keserasa duduk dibatu sebelah tengah"

"Jika engkau turun keserasa,
aku cepat2 turun kelaut.,
jika engkau pula yang turun kelaut,
aku pula cepat2 turun ke serasa"

"Kau pakai 400hps,
aku pun pakai jua.,
pakai 1.5liter
Kau pakai empat strock.,
aku pun pakai juga., aku pakai empat cylinder.." :P

"Usah lah kau bersedih teman., kami pergi tak akan lama..,
selamat tinggal pak malau...., " "tunggu damak tunggu., pak malu belum habis cakap.."

"Buat rumah di atas pokok, jangan pula pokok ditebang.
kalau tuan ada rokok, aku ingin minta sebatang"

Suasana malam dikawasan pantaran rumah sangkar, begitu lah hakikatnya.. cerita-cerita para pemancing mengenai pengalaman-pengalaman pahit manis dalam memancing dilaut maupun di sungai. Saling bantu membantu sesama rakan dengan bertukar-tukar teknik-teknik memancing pada rakan2 yang kurang berpengalaman.

"yang membawa ayam, sausage dan makanan lainnya di ucapkan terima kasih banyak2, mudahan murah rezeki biskita., dan inda lupa jua ucapan terima kasih ani untuk sharul dan lainnya yang dengan iklasnya mau menyalai daindah makanan ketani malam atu."

Saikopunk pemancing ikan yang paling rajin dan disebabkan dengan kerajinannya itu, beliau memperolehi lebih 20 ekor ikan dari bermacam spesis.
"Tahniah bro & usaha terus dengan gigih"
Penulis memberikan Saikopunk 10 points
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Kent salah seorang pemancing yang cukup tenang serta rajin, disebabkan dengan ketenangan dan kerajinan beliau, beliau memperolehi pebelasan ekor ikan berbagai spesis.
"Tahniah bro & usaha terus dengan gigih"
Penulis memberikan Kent 8 points
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Penulis: tiada ada sebarang hadiah dalam aktiviti memancing kali ini, insyaallah jika dimurahkan rezeki pertanding memancing NSZ akan diadakan pada bulan September 2009.

"hadiah dari bro sinbad31 atu cuma gurauwan semalam sewaktu memancing
disangkar ganya kali ah...."
:P

Hasnol diantara pemancing yang banyak memperolehi ikan
kurang dari 1o ekor ikan dari bermacam spesis.
"Tahniah bro & usaha terus dengan gigih"
Penulis memberikan Hasnol 6 points
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Teruja dengan pemandangan sangkar dan keindahan
suasana disekeliling sangkar di pagi hari
"sajuk kali ahh... diwaktu awal2 pagi atu ah"


Semalam yang hampa.., di awal pagi mencuba nasib lagi.

"walau rezeki sekecil hama, jika datangnya dari rezeki yang halal
keberkatannya hingga keakhir hayat"

"ku ambak udah pelastik nya ani., kan ku gambar lauknya seekor-seekor,
takut payah menscroll - panjang tu kebawah mun ku simpan dalam blog.."

ada-ada., nada- nada..semuanya tergantung pada rezeki yang diberi..
"dua ekor ja ulih ku., tarus salai... apa nama lauknya pun ku inda tahu..
Mamolapenga belurih jua., tapi lauk klass "E" & Sahrul pun 2 ke 3 ekor kah lurihnya jua, pun tarus besalai..."

sebahagian kecil ikan-ikan yang terdapat di dalam sangkar seperti ikan buna, ikan santak, ikan bekalang dalam angaran 4kilo lebih, ikan pelayak, ikan tawih, ikan putih, ikan bemasa dan bermacam-macam spesis ikan lagi.

Menurut pengusaha sangkar, pengunaan tangsi nipis (10-30lbs) dan udang hidup bersais kecil amat mudah untuk mendapatkan ikan disini. Namun semuanya bergantung kepada rezeki masing-masing walaupun berbagai usaha & teknik telah digunakan.

"Kita cuma berusaha, namun Allah jua lah yang menentukan"

Kekayaan & kebahagian terletak ditangan bapak!!! <--petikan kata2 dari filim Ahmad Albab"



"Kalau ada jarum yang patah, Jangan di simpan di dalam peti
Kesian betul dengan kau ni, Jarum patah pun kau simpan dalam peti":D

"Kalau ada sumur di ladang, Bolehlah hamba menumpang mandi
Patutlah bau badan kau busuk semacam Bilik air ada, buat apa kau mandi kat ladang..":D


"Tunggu damak tunggu!! Pak malau belum habis cakap.."


"Kutanam-tanam padi seladang ,Malang nasibku lalang yang jadi
Andai ada masa yang terluang ,Salam hormat berjumpa lagi"

:((Bersatu kita teguh - Bercerai kita tangalam semua.:((

Penulis: Ucapan ribuan terima kasih dari kami NSZ dan Sahabat-sahabat NSZ Kepada Pemilik sangkar dan keluarga Mamat (Sinbad31) yang mengizinkan untuk kami memancing di kawasan sangkar ikan biskita yang cukup menyelesakan, bersih dan selamat. Kemudahan-kemudahan dan pengakutan boat yang biskita sediakan cukup memuaskan. Terima kasih jua untuk hidangan kuih muih yang telah biskita sediakan.

Ucapan terima kasih juga pada ahli-ahli NSZ iaitu: Krikan Shimano, Mamolapenga & Pg. Laila, dan sahabat-sahabat NSZ - Sahrul, Hasnol, Rosli Sahaban, Padamit, G.Win, Hadgi-Gecko (BSJP Team leader), Affendy (BSJP T1), Kent (BSJP T2), Saikopunk (BSJP T3), Khairul (BSJP T4) , BSJP T5 & BSJP T6, yang berkesudian sama-sama dalam menjayakan trip pertama ketani memancing disangkar pelumpong. Inda payah berurusan sama biskita ani, semua spoting-spoting dan mempunyai semangat setia kawan. Insyaallah dilain hari dan dilain waktu, kita akan berkumpul lagi, memancing bersama untuk mengeratkan lagi talisiratul rahim diantara kita. Insyaallah.


Penulisan ku belum berakhir., masih memetik ilham yang berterbangan bagai debu-debu dijalanan, penulisan ku akan bersambung lagi.., hingga gambar yang tertinggal dikirimkan ke sini... :thumbsup:

0 comments:

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP