Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Sunday, March 29, 2009

Ketiga Kalinya Ungah Pantai Serasa

Ikan Ungah Pantai Serasa
28.03.09 (Sabtu), 5 lalu..

'Di waktu petang selalunya
unggah aktif memakan umpan
, walau apa pun..
ia tergantung pada keadaan air dan cuaca..'

Sang Buloh
(episod kedua)

Sang Buloh: 'Aku lah buloh yang dimamah usia..,
berjasa mengikut masa,
pagi.., tengah hari..., petang... dan malam..
berbagai cerita telah ku dengar..,

sembang-sembang para pemacing yang setia
menantikan umpan dimakan ikan..
jika ikan mula memakan umpan,
kerikan yang ada pada ku
akan berputar lalu mengeluarkan bunyi gesiran..'
Alamakk!! gelinya...terasa pada tubuh ku..,
Ceehhhh!! membuatkan i..teparanjat je...
sambil itu aku memerhatikan gelagat si pemacing yang
tegesa-gesa bangun dari duduknya..

raut wajah gembira bila memperolehinya, namun hampa bila disebaliknya..
ada atau tiada mendapat ikan..
aku tetap seperti biasa..,
tiada mendapat sebarang imbalan..

aku redha.., kerana ku tahu... aku cuma sang buloh sepi..'

'Mengcasting..sambil memerhatikan gerakan
ikan dipermukaan air'
"Kalau itu letup..punya bunyi.. itu
selungsong tu..."


'Kita guna set joran casting G.Lomis & Berkley M6..
7, 8 ke 9 kaki panjang

kita.. tak main lama-lama..,
terus lock mati punya..'

'teman setia.., dikala penulis keseorangan..'
Mr.Meow: 'Bro..ironsilk.., mintak.. kembura..plz,
jangan karit dih..., inda belurih lauk karang...'
Ironsilk: ' Meow..jangan tamak bahh..., ko ani mun ku bagi sekilo
kembura pun inda cukup ni..'
Mr.Meow: 'Cehhhhhhhhhh!! inda iklas..!!'

'Ni..mau dimasak asam pedas ni..'

'Berat sekilo tepat, boleh lah..untuk
hidangan malam bersama keluarga..

syukur alhamdullilah'


Penulis: Tak disangka..unggah makan pun diam-diam macam ikan kerapu jua.., semasa menarik tangsi kan memeriksa umpan, rupanya ikan ungah ikut melayang-layang dipermukaan air..., 'adih rupanya ada iaa..., diam-diam ia makan umpan, inda ia meranjat kali ani..' tabiat ikan sememangnya susah hendak diramal.

Wahai ungah yang memakan kembura,
Kembura ku sedia untuk kau rasa,
Rasa gembira tidak terhingga,
Mendapat diri mu buat kali ketiga.
(:------------------------------------:)

0 comments:

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP