Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Saturday, March 14, 2009

Udang Galah Tutong

Udang Galah
Perairan Daerah Tutong
Khamis 12.03.2009 @08.30 Malam.

1st catch 'udang galah' kali ah..
Bah Bismillah..., Dang Anumm!! makan cia..!!

'Belurih..ku jua..
makai lima tahanan kali ku ah....'

Ironsilk: emmm...!! ia cia ganya belurih..
apa bacaannya kan si awang bulat ani..??
Wang Bulat: Liat tahan wah.., mana kian luan dikao atu..
inda merait cia ganya.., inda becigu dibawah atu wah..



Rambat Daiwa: Luan kan jarang nampak wah aku ani., ani cia..
control berabis ku
sama si kerikan shimano ah..
Krikan Shimano: Nampak Baju ku kah?? Mana cia Dang Anum ani??


Wang Bulat dengan 5 ekor udang galah
hasil pancingan beliau

Krikan Shimano: Belawanan ni sama si awang bulat ah
wali tabia..ahh.. 3-3 ni...

Tangkapan pertama
diam-diam berisi.. paling heng disaat saat akhir..
pebelasan ekor ulihnya ni..

Ironsilk: kalau ada rezeki Allah belurih tah ku ni..
waaasehhh....!! Dang Anum.. banar tah nya si kerikan shimano
baca bismillah dah tu dang anum ja.., umban cia..umpan ah...

Sauh bah.., yang ke 4 cia..ni..


Rambat Daiwa dengan udang galah sauh..

Rambat Daiwa: Tolong dih siapa2 tahu lauk
apa kan ni????


Penulis: Ini adalah kali pertama NSZ bertukar selera untuk memancing udang galah diperairan Sungai Daerah Tutong, 'fist time turun ani macam-macam lah kekurangan.., dari segi pengalaman dan peralatan' tapi baik jua ada encik mail, serba sedikit bulih jua menimba ilmu darinya.. Aktiviti memancing udang galah pada malam itu tidaklah menghampakan, dengan berumpankan udang dan jantong ayam, pada keseluruhannya kami memperolehi 30 ekor udang galah yang sederhana besarnya. 5 daripadanya udang galah "sauh" 'yang sapitnya basar.. kan bekapang cia lagi..' Selain Udang , ikan belida putih dewasa pun tidak kepunan memakan umpan kami.., namun tangsi 8lbs tidak cukup untuk menahan tekanan tarikannya.., 'kira bulih tahan jua si kerikan shimano atu' menawan seketika belida putih yang membuatkan kami sempat melihatkan kelibatnya diair sebelum sempat melepaskan diri dari tangkapan kami. Trip pada keseluruhanya menyeronokan dan trip kedua pada malam jumaat depan.. insyaallah.. wassalam.

Wahai dang anum cantik jelita.,
Makan lah dikau sambil ketawa..,
Biar merait sampai kemata..,
Agar kami tidak kecewa.

1 comments:

Ironsilk March 15, 2009 at 9:15 PM  

encik Mail.., heng kita malam atu.., nanti2 turun sama kedikita lagi..

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP