Selamat Datang diucapkan kepada semua teman-teman kaki pancing di Negara Brunei Darussalam dan para pengunjung lainnya. Adapun blogspot in dibuat bertujuan berkongsi pengalaman dan pengetahuan, mengenal pasti tempat atau lokasi yang selamat untuk dikunjungi bagi menjalankan aktiviti memancing. Mengenal jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei maupun di sungai, di tepian pantai atau di laut buka. Mengenang kembali kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing. Terakhir penulis ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada rakan-rakan yang berkesudian melayari blogspot ini. Sekian Terima Kasih.

Brunei Time

Wednesday, June 3, 2009

Ikan Yu Kepala Tukul


Ikan Yu Sangul 'Hammer Head'
Kawasan Perairan Ujung Sapuh Muara
28 Mei 2009

Seekor ikan yu yang tersangkut
pada pukat udang semasa memukat udang diujung sapuh (US).

Penulis: "Panggilan Orang Brunei nya Yu Sangul, tapi kalu
panggilan orang ironsilknya
ikan yu kepala tukul"

Ikan Yu Sangul adalah salah satu ikan dari spesis Ikan Yu,
ikan yu sangul banyak terdapat diperairan negara kita, mungkin
ikan ini tidak begitu mahal dijual namun bagi pengemar-pengemar ikan yu,
rasa nya sedap dibanding ikan-ikan lain.

Masakan Brunei Seperti
Kari Nenas Ikan Yu & Masak kari/Asam pedas

--------------------------------------------------------

Mambang Tanah Berpantun

"Duhai sayang kemana u pergi,
Kehulu ke hilir dicari pun tak jumpa,
Rasa rindu menyiksa diri,
Badan pun kurus kerana terseksa."

Mambang Bunga Berpantun

"Wahai kekanda yang gagah perkasa.,
Jika i u cari ada disini..,
Namun Kekanda Mencari Yu lah pula.,
Jika Yu dicari, baik lah i membawa diri."

Gambar di Sumbangkan Oleh: Mamolapenga
<> <<>> <> <<>> <> <<>> <>


"Luu...ahhh..jangan pandang ini ikan yu sangul a.k.a cocang
dengan sebelah mata.,
ini gua kasi menu unik gua petik dari laman blog http://resepimomogun.blogspot.com"

HINAVA IKAN YU

Hinava ikan yu merupakan makanan kegemaran Enuvung kerana isi ikan yu berbeza daripada ikan tenggiri dan udang. Itu terpulang kepada kesukaan seseorang individu. Cara untuk membuat hinava.Hanya 30 minit saja untuk membuatnya.Selamat mencuba.

( Khas untuk 5 orang makan )

Bahan-bahan :

Ikan Yu 250gm
Garam 1 sudu kecil
Gula 1 sudu kecil
Cili padi 10 biji
Limau nipis 5 biji

Cara-caranya:

Panaskan Air sehingga mendidih, buang sisik ikan yu, rendamkan ikan yu kedalam air panas tadi selama 3 minit, hiris isi ikan kecil-kecil mengikut kesukaan, masukkan ke dalam mangkuk, tambahkan 3 cubit garam, 2 cubit gula, serbuk perasa, cili padi 10 biji dan air limau nipis.

Gaulkan sebati (jika kekurangan rasa bolehlah ditambah ikut kesukaan) dan biarkan setengah jam sehingga ikan masak terperap dan kemudian bolehlah dihidangkan...

Resepi Enuvung Manisa
Makanan Tradisonal Kaum Rungus, Sabah.



Dipetik Dari


ShoutMix "Apa Kata Biskita"



rodney Hinava...si Sabah pun ada Hinava yang di buat oleh suku kaum Kadazan-Dusun..memang best

Details
2009-06-03 10:07 PM
Ironsilk Rodney Bro.., teman ku yg jauh nun disandakan sabah., btw bro.., hinava ni apa? aku petik artikel Hinava ikan Yu dari laman blog resepimomogun :)
Details
2009-06-03 10:18 PM
Rambat Daiwa salam prknaln balik ghirly. Mcm nyaman HINAVA ani. Mcm UMAI jua sulnya. Aku target UMAI ni. Sama bnr sulnya. sLuRps~
Details
2009-06-03 11:43 PM
Hadgi-Gecko heheheh aku pun kan cakap macam umai p watir salah.. banar kali Rambat Daiwa. Sia2 pun
Details
2009-06-03 11:46 PM

0 comments:

Pesanan Dari Kami

"Berwaspadalah selalu ketika menjalankan aktiviti-aktiviti memancing sama ada ditepian pantai mahupun yang diluar pantai"

NSZ - CABARAN PANCING 2009

NSZ - CABARAN PANCING 2009

Pembekal Umpan Pancingan

  • Udang Hidup Kg. Tanah Jambu: Sham - 2792997
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 700 No:37
  • Udang Hidup Kg.Salambigar, Spg 701-23 No:11
  • Udang Hidup Kg.Sg Buloh: Iran - Hp-8866079
  • Udang Hidup Kg.Sungai Buloh: Yasin - Hp- 8956733

Recent Comments

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP